ISO 16949 Otomotiv Kalite Yönetim Sistemi

Neucert - Belgelendirme Eğitim Danışmanlık

ISO/TS 16949 standardı global otomotiv endüstrisi için ISO Technical Committee-TC 176 tarafından oluşturulmuştur. FORD,GM ve CHRYSLER’in hazırladığı QS 9000, Alman VDA6.1, Fransız EAQF ve İtalyan AVSQ standartlarını içerisinde kapsamaktadır.

ISO 16949, otomotiv tedarik zincirinde faaliyet gösteren firmaların kurabileceği otomotiv kalite yönetim sistemi standardıdır. ISO 9001 üzerine inşa edilen standart, otomotiv ürünlerinin tasarımı, geliştirilmesi, kurulumu ve hizmet yönetimine ilişkin kalite kurallarını, prensipleri ve prosedürleri açıklamaktadır. 2016 yılında revizyon ile IATF (Uluslararası Otomotiv İş Gücü) kuruluşunun yönetimine geçen standart o tarihten itibaren IATF 16949 olarak da anılmaktadır. IATF / ISO16949 otomotiv kalite yönetim sistemi standardı günümüzde giderek büyüyen, gelişen ve tedarik zinciri genişleyen otomotiv sektörü için kritik önem arz etmektedir. Otomotiv şirketleri faaliyetlerini ISO 16949 ile uyumlu hale getirerek akredite belgelendirme kuruluşlarından ISO 16949 Belgesi alabilmektedir. ISO belgelendirme ve danışmanlık konusunda derin uzmanlık ve tecrübesi bulunan NEUCERT Belgelendirme  Danışmanlık ISO 16949 otomotiv kalite yönetim sistemi belgesi almak isteyen kuruluşlara her adımda destek olmaktadır.

ISO 16949 standardı ISO 9001’de yer alan kalite gereksinimlerinin birçoğunu aynı şekilde uyumlaştırmaktadır. Bunun yanı sıra otomotiv sektörüne yönelik özel bazı gereksinimler de içermektedir. Bunlardan bazılarını şöyle sıralayabiliriz:

* Üretim alanlarının ve üretimde kullanılan ekipman, cihaz ve teçhizatlarının doğru planlanması
* Otomotiv üretim süreçleri için uygunluk doğrulamalarının yapılması
* Üretim yapılan alanlarda hijyen ve sanitasyon kurallarına uyum sağlanması
* Ürün kalitesine etki edecek risklerin analiz edilmesi
* Üretim ve tasarım süreçlerini kapsayacak FMEA (Hata Türleri ve Etkileri Analizi) çalışmalarının yürütülmesi
* Otomotiv üretim proseslerinde verimlilik analizi yapılması
* Müşteri temsilcileri için doğru sorumluluk, yetki ve görevlerin tanımlanması
* Üretim kontrol planlarının hazırlanması, uygulanamsı ve denetlenmesi
* Alt yüklenicilerle yapılan sözleşmelerin kalite standartlarına uygunluğu

ISO 16949 Belgesi, günümüzde sadece otomobil üreticileri için değil büyük otomotiv markalarının alt yüklenicisi / tedarikçisi olmak isteyen firmalar için de son derece önemlidir. Birçok otomotiv şirketi tedarikçi seçiminde bu standardı ve belgeyi bir ön koşul olarak belirlemektedir. NEUCERT Belgelendirme  Danışmanlık   bu gerekliliğin karşılanması ve ISO 16949 Belgesi alınması konusunda firmalara her adımda yardımcı olmakta ve yol göstermektedir.
 

ISO / IATF 16949 Otomotiv Kalite Yönetim Sistemi Belgesi Nasıl Alınır?

ISO 16949 Belgesi almak isteyen otomotiv şirketleri öncelikle standardın kapsamını doğru bir şekilde anlamalı ve süreçlerini standart doğrultusunda düzenleyecek bir sistem kurmalıdır. Bu süre zarfında organizasyonel rollerin doğru bir şekilde belirlenmesi ve çalışanlara gerekli kalite eğitimlerinin verilmesi gerekir. Otomotiv kalite yönetim sistemi ile ilgili kısa ve uzun vadeli politikaların oluşturulması ve üst yönetim taahhüdünün sağlanması da büyük önem arz etmektedir. Daha sonra akredite belgelendirme kuruluşlarına ISO 16949 Belgesi başvurusu yapılabilir.
Belgelendirme kuruluşları yönetim sistemiyle ilgili dokümanları analiz etmekte ve işletme sahalarını ziyaret ederek yerinde denetimler yapabilmektedir. Bağımsız denetçilerin gerçekleştirdiği denetimler sonucunda firmaların standart gerekliliklerini sağladığı doğrulandığı takdirde ISO 16949 Belgesi düzenlenebilmektedir. Belgelendirme sürecine ilişkin daha detaylı bilgi için NEUCERT  Belgelendirme Danışmanlık’tan destek alabilirsiniz.



ISO 16949 STANDARDININ MADDELERİ NEDİR NELERDİR 

0 Giriş 
0.1 Genel 
0.2 Proses yaklaşımı 
0.3 ISO 9004 ile ilişkiler 
0.4 Diğer yönetim sistemleriyle uyumluluk 
0.5 Bu teknik şartnamenin amacı 
1.Kapsam 
1.1 Genel 
1.2 Uygulama 
2 Atıf yapılan standard ve/veya dokümanlar 
3 Terimler ve Tarifler 
3.1 Otomotiv sanayi için terimler ve tanımlar 
4 Kalite yönetim sistemi 
4.1. Genel Gerekler 
4.1.1. Genel Gerekler – EK 
4.2. Dokümantasyon Gerekleri 
4.2.1. Genel 
4.2.2. Kalite El Kitabı 
4.2.3. Doküman Kontrolü 
4.2.3.1. Mühendislik Spesifikasyonları 
4.2.4 Kalite Kayıtların Kontrolü 
4.2.4.1. Kayıtların Arşivlenmesi 
4.2.4.1.. Kayıtların Arşivlenmesi 
5.0. Yönetimin Sorumluluğu 
5.1. Yönetimin Taahhüdü 
5.1.1. Süreç Etkililiği 
5.2. Müşteri Odaklılık 
5.3. Kalite Politikası 
5.4. Planlama 
5.4.1. Kalite Hedefleri 
5.4.1.1. Kalite Hedefleri – EK 
5.4.2. Kalite Yönetim Sisteminin Planlanması 
5.5. Sorumluluk, Yetki ve İletişim 
5.5.1. Sorumluluk ve Yetki 
5.5.1.1. Kalite Sorumluluğu 
5.5.2. Yönetimin Temsilcisi 
5.5.2.1. Müşteri Temsilcisi 
5.5.3. İç İletişim 
5.6. Yönetimin Gözden Geçirmesi 
5.6.1. Genel 
5.6.1.1. Kalite Yönetim Sistemi Performansı 
5.6.2 Gözden Geçirme Girdisi 
5.6.2.1. Gözden Geçirme Girdisi – EK 
5.6.3. Gözden Geçirme Çıktısı 
6.0. Kaynak Yönetimi 
6.1. Kaynakların Sağlanması 
6.2. İnsan Kaynakları 
6.2.1. Genel 
6.2.2. Yetkinlik / Beceri, Bilinç ve Eğitim 
6.2.2.1. Ürün Tasarım Becerileri 
6.2.2.2. Eğitim 
6.2.2.3. İşbaşı Eğitim 
6.2.2.4. Çalışan Motivasyonu ve Yetkilendirilmesi 
6.3. Alt Yapı 
6.3.1. Fabrika, Tesis ve Ekipman Planlama 
6.3.2. Acil/Olağanüstü Durum Planları 
6.4. Çalışma Ortamı 
6.4.1. Gereken Ürün Kalitesini Elde Etmede Personel Güvenliği Şartları 
6.4.2. Çalışma Yerlerinin Temizliği 
7.0. Ürün Gerçekleştirme 
7.1. Ürün Gerçekleştirme Planlaması 
7.1.1. Ürün Gerçekleştirme Planlaması-EK 
7.1.2. Kabul Kriteri 
7.1.3. Gizlilik 
7.1.4. Değişikliklerin Kontrolü 
7.2. Müşteri Bazlı Süreçler 
7.2.1. Ürüne Yönelik Spesifikasyon ve Gerekliliklerin Saptanması 
7.2.1.1. Müşteri Tarafından Saptanan Özel Karakteristikler 
7.2.2. Ürüne Yönelik Spesifikasyon ve Gerekliliklerin Gözden Geçirilmesi 
7.2.2.1. Ürüne Yönelik Spesifikasyon ve Gerekliliklerin Gözden Geçirilmesi – EK 
7.2.2.2. Firma Üretebilirlik Fizibilitesi 
7.2.3. Müşteri ile İletişim 
7.2.3.1. Müşteri ile İletişim – EK 
7.3. Tasarım ve Geliştirme 
7.3.1. Tasarım ve Geliştirme Planlaması 
7.3.1.1. Multi-Disipliner Yaklaşım 
7.3.2. Tasarım ve Geliştirme Girdileri 
7.3.2.1. Ürün Tasarım Girdisi 
7.3.2.2. Üretim Süreci Tasarım Girdisi 
7.3.2.3. Özel Karakteristikler 
7.3.3. Tasarım ve Geliştirme Çıktıları 
7.3.3.1. Ürün Tasarım Çıktıları – EK 
7.3.3.2. Üretim Süreç Tasarım Çıktısı 
7.3.4. Tasarım ve Geliştirmenin Gözden Geçirilmesi 
7.3.4.1. İzleme 
7.3.5. Tasarım ve Geliştirme Doğrulaması 
7.3.5. Tasarım ve Geliştirme Doğrulaması 
7.3.6. Tasarım ve Geliştirme Validasyonu 
7.3.6.1. Tasarım ve Geliştirme Validasyonu – EK 
7.3.6.2. Prototip Programı 
7.3.6.3. Ürün Onay Süreci 
7.3.7. Tasarım ve Geliştirme Değişikliklerinin Kontrolü 
7.4. Satınalma 
7.4.1. Satınalma Süreci 
7.4.1.1. Yönetmeliklere Uygunluk 
7.4.1.2. Tedarikçi Kalite Yönetim Sistemi Geliştirme 
7.4.1.3. Müşteri Tarafından Onaylanmış Kaynaklar 
7.4.2. Satınalma Verileri 
7.4.3. Satın Alınan Ürünün Doğrulanması 
7.4.3.1. Girdi Ürün Kalitesi 
7.4.3.2. Tedarikçi Performans İzleme 
7.5. Üretim ve Servis Sağlama 
7.5.1. Üretim ve Servisin Kontrolü 
7.5.1.1. Kontrol Planı 
7.5.1.2. Çalışma Talimatları 
7.5.1.3. Çalışma Ayarlarının Doğrulanması (set-up doğrulama) 
7.5.1.4. Önleyici ve Kestirimci Bakım 
7.5.1.5. Üretim Takımlarının ve Avadanlıkların Yönetimi 
7.5.1.6. Üretim Planlaması 
7.5.1.7. Servis İle İlgili Bilgi Geri Beslemesi 
7.5.1.8. Müşteri İle Servis Sözleşmesi 
7.5.2. Üretim ve Servis Süreçlerinin Validasyonu 
7.5.2.1. Üretim ve Servis Süreçlerinin Validasyonu – EK 
7.5.3. Tanımlama ve İzlenebilirlik 
7.5.3.1. Tanımlama ve İzlenebilirlik – EK 
7.5.4. Müşteri Temini Ürünler 
7.5.4.1. Müşteri Temini Üretim Takımları ve Avadanlıkları 
7.5.5. Ürünün Muhafazası 
7.5.5.1. Depolama ve Envanter (stok kontrol) 
7.6. İzleme ve Ölçme Cihazlarının Kontrolü 
7.6.1. Ölçüm Sistemlerinin Analizi 
7.6.2. Kalibrasyon Kayıtları 
7.6.3. Laboratuar Gereklilikleri 
7.6.3.1. İç Laboratuar 
7.6.3.2. Dış Laboratuvar 
8.0. Ölçme, Analiz ve İyileştirme 
8.1. Genel 
8.1.1. İstatistiksel Tekniklerin Belirlenmesi 
8.1.2. Temel İstatistiksel Kavramlar Bilgisi 
8.2. İzleme ve Ölçme 
8.2.1. Müşteri Memnuniyeti 
8.2.1.1. Müşteri Memnuniyeti – EK 
8.2.2. İç Denetimler 
8.2.2.1. Kalite Yönetim Sistemi Denetimi 
8.2.2.2. Üretim Süreci Denetimi (proses denetimi) 
8.2.2.3. Ürün Denetimi 
8.2.2.4. İç Denetim Planları 
8.2.2.5. İç Denetçi Kalifikasyonu 
8.2.3. Süreçlerin İzlenmesi ve Ölçülmesi 
8.2.3.1. Üretim Süreçlerinin İzlenmesi ve Ölçülmesi 
8.2.4. Ürün İzleme ve Ölçümü 
8.2.4.1. Yerleşim Muayenesi ve Fonksiyonel Testler 
8.2.4.2. Görünüş Parçaları 
8.3. Uygun Olmayan Ürünün Kontrolü 
8.3.1. Uygun Olmayan Ürünün Kontrolü-EK 
8.3.2. Yenden İşlem Yapılan Ürünlerin Kontrolü 
8.3.3. Müşteri Bilgilendirmesi 
8.3.4. Müşterinin Sapma İzni 
8.4. Verilerin Analizi 
8.4.1. Verilerin Analizi ve Kullanılması 
8.5. İyileştirme 
8.5.1. Sürekli İyileştirme 
8.5.1.1. Firmanın Sürekli İyileştirilmesi 
8.5.1.2. Üretim Sürecinin İyileştirilmesi 
8.5.2. Düzeltici Faaliyet 
8.5.2.1. Problem Çözme 
8.5.2.2. Hatasızlaştırma 
8.5.2.3. Düzeltici Faaliyetlerin Etkisi ve Yaygınlaştırılması 
8.5.2.4. Müşteriden Geri Dönen Ürünlerin Test/Analizi 
8.5.3. Önleyici Faaliyet 
Ek A (Bilgi İçin) Kontrol Planı 
Kaynaklar

Destek Hattı